Informatie over onze cookies
Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie over ons cookie beleid?

 

Sluiten
Roche Navigation Menu Roche Pro : Roche Pro
  • Contact
  • Roche België
  • Inloggen
  • Uitloggen
  • Language: Rochepro.be | Le portail dédié aux professionnels de la santé
  • Zoeken
Roche
  • Naar boven
  • Home
  • fr
  • Search
  • Close search

						
							

Searching

    • Home
    • Therapeutische domeinen
      Therapeutische domeinen Overzicht
      • Oncologie
      • Baarmoederhalskanker
      • Borstkanker
      • Colorectale kanker
      • Huidkanker - basaalcelcarcinoom
      • Huidkanker - melanoom
      • Longkanker
      • Ovariumkanker
      • Hematologie
      • Hematologie
      • Hemofilia
      • Neurologie
      • Multiple sclerose
      • Pneumologie
      • Idiopathische pulmonale fibrose (IPF)
      • Longkanker
      • Reumatologie en auto-immuun ziekten
      • Reumatoïde artritis
      • Vasculitis
      • Transplantatie
      • Transplantatie
      • Precision Medicine
      • Studies met één arm en "Basket-Studies"
      • Tumor-agnostische behandelingen
    • Services
      Services Overzicht
      • Oncologie
      • Congres rapporten en slidekits
      • E-learning
      • Nuttige links en apps
      • Patiëntenmateriaal
      • Praktische gidsen en dosering
      • Presentatie materiaal
      • Richtlijnen
      • Terugbetaling
      • Wetenschappelijke artikels
      • Hematologie
      • Presentatie materiaal
      • Pneumologie
      • Nuttige links en apps
      • Patiëntenmateriaal
      • Terugbetaling
      • Reumatologie en auto-immuunziekten
      • Calculators
      • Nuttige links en apps
      • Patiëntenmateriaal
      • Praktische gidsen en dosering
      • Terugbetaling
      • Transplantatie
      • Terugbetaling
      • Farmacovigilantie
      • Literatuuraanvraag
      • Medische informatie
      • Ons team
      • ProPatient
      • The Day Care Hospital of the Future
      • Zelfmonitoring van bijwerkingen middels een app
      • Zorginnovatie staat hoog op de agenda in het Jessa Ziekenhuis
      • Chemotherapie ondergaan in de buitenlucht
    • Producten
      Producten Overzicht
    • Events & congressen
      Events & congressen Overzicht
      • Oncologie
      • ASCO
      • EADO
      • ELCC
      • ESGO
      • ESMO
      • SABCS
      • SIOG
      • WCLC
      • Reumatologie
      • ACR Annual Meeting
      • EULAR
      • SFR
      • Hematologie
      • ASH
      • EHA 2018
      • ICML 2019
      • Post-ASH
      • SFH 2018
      • Neurologie
      • Divers
      • Innovation Healthcare Symposium
      • Andere Events
      • BAIM Meeting
      • The Day Care Hospital of the Future
    • Bijsluiters
      Bijsluiters Overzicht
    • Foundation Medicine
      Foundation Medicine Overzicht
    Sluiten

    1 - of Zoekresultaten: ""

    No results

    Arts of apotheker? Registreer U om de volledige inhoud van deze website te bekijken.


    U bevindt zich hier:

    1. Services
    2. The Day Care Hospital of the Future
    3. Meer grip op je eigen ziekteproces met de Patient Journey App

    Meer grip op je eigen ziekteproces met de Patient Journey App

    De Patient Journey App

    Dr. Erik von Meyenfeldt (longchirurg) en Netty de Graaf (verpleegkundig specialist) vertellen over het gebruik van de Patient Journey App in het Centrum voor Longkanker (Albert Schweitzer Ziekenhuis, Dordrecht, Nederland). Door informatie over de aandoening, de onderzoeken, de behandelingen en de afspraken in het ziekenhuis gestructureerd aan te bieden aan de patiënt, wordt deze stapsgewijs door het proces geholpen. Voor de patiënt biedt dit bovendien de gelegenheid om zich voor elke stap goed voor te bereiden.

    Geïntegreerde zorg voor longkanker

    Ongeveer 2,5 jaar geleden opende het Albert Schweitzer Ziekenhuis het Centrum voor Longkanker, waar de zorg rondom grotere longresecties meer geïntegreerd werd door het team van zorgprofessionals dat de patiënt begeleidt beter op elkaar af te stemmen. In dat kader werd vervolgens ook de informatievoorziening voor patiënten onder de loep genomen. “Er waren enorme stapels folders die door de verschillende zorgverleners aan patiënten werden uitgedeeld,” vertelt dr. Von Meyenfeldt. “We hebben eerst op papier inzichtelijk gemaakt hoe die informatiestromen liepen. Dit hebben we vervolgens gestructureerd op een patiëntvriendelijke manier. De informatie wordt nu niet meer per afdeling gegeven, maar volgt het pad dat de patiënt aflegt.”

    Mee met de tijd: van papier naar een digitaal

    Toen de informatievoorziening eenmaal op papier was geoptimaliseerd, werd de app ontwikkeld. “Je  moet er even tijd in investeren, maar als je de app eenmaal hebt, heeft het echt meerwaarde,” vertelt Netty de Graaf. “Het is daarbij belangrijk om iemand te hebben die het project trekt, bijvoorbeeld een poli-assistente, die de processen goed begrijpt.” Inmiddels wordt de app al bijna 2 jaar gebruikt. Als patiënten binnenkomen op de poli, wordt hen uitgelegd dat ze de app kunnen downloaden op hun eigen telefoon. Voordat ze naar een consult of onderzoek gaan, kunnen ze zich inlezen of informatieve video’s bekijken. Informatie die voor de betreffende patiënt niet van toepassing is, kan uitgezet worden. Tevens kunnen patiënten na een bezoek aan de fysiotherapeut voorbeeldfilmpjes van oefeningen nog eens terugkijken. Zorgverleners van allerlei verschillende disciplines kunnen naar dezelfde app verwijzen, waardoor het voor de patiënt overzichtelijk blijft.

    Betere informatievoorziening leidt tot beter herstel

    “Ons doel is om alles zo duidelijk mogelijk te maken voor iedereen. Bij oudere patiënten zien we vaak dat hun naasten de app downloaden, zodat zij ook het proces kunnen volgen. Hoe beter mensen weten wat ze kunnen verwachten, des te beter zal hun herstel zijn,” legt dr. Von Meyenfeldt uit. De Graaf is het daarmee eens. “Bij longoperaties weten we dat er minder complicaties zijn als mensen goed geïnformeerd zijn. Zo begrijpen patiënten beter dat ze zelf ook een actieve rol hebben in hun eigen herstelproces. Bovendien kunnen naasten kunnen meelezen en in de gaten houden of de patiënt zich houdt aan de leefregels. Dit alles bij elkaar leidt tot een beter herstel.”

    Meer coachende rol in de toekomst

    Momenteel is de app nog louter informatief van aard. Het doel is echter om in de toekomst extra functies aan de app toe te voegen, zoals pushberichten wanneer de patiënt even het bed uit moet, of wanneer de pijn gescoord moet worden. Op die manier kan de Patient Journey App steeds meer uitgroeien van digitale informatiebrochure tot digitale coach voor de patiënt.

    Patient Journey App

    De Patient Journey App wordt momenteel in verschillende ziekenhuizen wereldwijd gebruikt bij verschillende zorgpaden. Voor elk ziekenhuis en elk zorgpad kan zowel de inhoud als de vormgeving van de app aangepast worden. Op 1 licentie binnen een ziekenhuis kunnen verschillende disciplines de app gebruiken en aanpassen voor hun doelgroep. Er bestaat tevens een mogelijkheid om patienten individueel te monitoren en hun feedback door te sturen naar zorgverleners.

    • © 2021 Roche Belgium
    • 27.08.2020
    • Sitemap
    • Gebruiksvoorwaarden
    • Privacy beleid
    • Cookie beleid
    • Farmacovigilantie

    Deze website bevat informatie over producten die is bedoeld voor een breed publiek en kan productdetails of andere informatie bevatten die niet van toepassing of niet geldig is in uw land. Wij wijzen u erop dat wij geen enkele verantwoordelijk nemen voor het benaderen van deze informatie die mogelijk niet in overeenstemming is met enige geldende juridische procedures, wet- en regelgeving, registraties of gebruik in uw land van oorsprong.